pLaNeT kUchiNg

July 12, 2009

Datuk Seri Najib Tun Razak

Filed under: pOLitiK mALaYsiA — planetkuching @ 3:39 am

Pelantikan Datuk Seri Najib Tun Razak

Pada 3 April 2009, Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengambil alih tampuk pemerintahan negara daripada Tun  Abdullah Ahmad Badawi. 

Datuk Seri Najib menegaskan bahawa beliau akan membawa pembaharuan bagi menjelmakan kerajaan yang mengutamakan prestasi berpaksikan keutamaan rakyat, selari dengan slogan “Satu Malaysia, Rakyat Diutamakan, Pencapaian Didahulukan”.

Dimulakan dengan pembebasan 13 tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) serta membuat kajian semula terhadap akta tersebut, juga menarik balik larangan penerbitan Harakah dan Suara Keadilan berkuat kuasa serta merta.

Kesan kepada Kerajaan:
     Perubahan politik ini akan merubah corak pemerintahan negara, ironinya setiap pemimpin yang menjadi Perdana Menteri mempunyai strategi yang tersendiri untuk mentadbir urus negara dengan baik.

Kesan kepada ekonomi:
     Para pelabur akan terus melabur dalam negara disebabkan keadaan ekonomi dan politik yang terus stabil dibawah pemerintahan Perdana Menteri yang baru, dan seterusnya memberangsangkan keadaan ekonomi semasa negara.

Kesan kepada rakyat:
    Peralihan kuasa ini akan mengembalikan keyakinan rakyat terhadap pemerintah.

Sumber Maklumat:
Jabatan Penerangan Malaysia
April, 2009

Parlimen Malaysia

Filed under: pOLitiK mALaYsiA — planetkuching @ 3:37 am

Malaysia mengamalkan sistem Demokrasi Berparlimen di bawah pentadbiran Raja Berperlembagaan dengan Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong sebagai Ketua Negara. Perlembagaan negara telah digubal dengan mengadakan syarat-syarat untuk pengalaman sistem ini. Salah satu syarat sistem Demokrasi Berparlimen adalah pembahagian kuasa kepada tiga bahagian di dalam pemerintahan, iaitu Perundangan, Kehakiman dan Pentadbiran atau Eksekutif.

 

 

PARLIMEN MALAYSIA

 

Malaysia juga merupakan sebuah negara yang mengamalkan sistem Demokrasi berasaskan kepada sistem Persekutuan. Sehubungan dengan itu, ia bermakna negeri-negeri Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak , Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Pahang, Terengganu, Kelantan, Sarawak dan Sabah telah bersetuju dengan konsep penubuhan Negara Malaysia.

Setiap negeri yang terbabit telah menyerahkan sebahagian kuasa masing-masing, seperti kewangan, pertahanan, pelajaran, luar negara dan lain-lain lagi seperti mana yang telah tercatat di dalam Perlembagaan Malaysia yang di tadbir oleh Kerajaan Pusat. Ada perkara-perkara yang dijadikan kuasa negeri dan negeri akan mentadbirkan kuasa.

Sebagai sebuah negara Raja Berperlembagaan, maka diperuntukan oleh Perlembagaan institusi Yang Di-Pertuan Agong, Raja-raja Melayu di sembilan buah negeri dan Majlis Raja-raja. Baginda adalah diberi kuasa untuk memelihara adat istiadat orang Melayu dan Pentadbiran Agama Islam di negeri masing-masing. Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong adalah Ketua Agama Islam bagi negeri-negeri Pulau Pinang, Sabah, Sarawak, dan Wilayah-wilayah Persekutuan.

Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong juga menjadi Kepala Utama Negara dan Baginda adalah Pemerintah Tertinggi Angkatan Tentera Negara. Baginda akan menjalankan tugas-tugas dibawah Perlembagaan mengikut nasihat Perdana Menteri atau Jemaah menteri . Raja-raja pula menjadi Ketua Negeri masing-masing dan menjalankan tugas mengikut nasihat Menteri-menteri

Struktur Parlimen Malaysia

Parlimen Malaysia terdiri daripada tiga komponen:-

1. Yang Di-Pertuan Agong
2. Dewan Negara
3. Dewan Rakyat

(Tamiflu)

Filed under: iNFo teRkiNi — planetkuching @ 3:27 am

Pandemic (H1N1) 2009 briefing note 1

Viruses resistant to oseltamivir (Tamiflu) identified

8 JULY 2009 | GENEVA — WHO has been informed by health authorities in Denmark, Japan and the Special Administrative Region of Hong Kong, China of the appearance of H1N1 viruses which are resistant to the antiviral drug oseltamivir (known as Tamiflu) based on laboratory testing.

These viruses were found in three patients who did not have severe disease and all have recovered. Investigations have not found the resistant virus in the close contacts of these three people. The viruses, while resistant to oseltamivir, remain sensitive to zanamivir.

Close to 1000 pandemic H1N1 viruses have been evaluated by the laboratories in the Global Influenza Surveillance Network for antiviral drug resistance. All other viruses have been shown sensitive to both oseltamivir and zanamivir. WHO and its partners will continue to conduct ongoing monitoring of influenza viruses for antiviral drug resistance.

Therefore, based on current information, these instances of drug resistance appear to represent sporadic cases of resistance. At this time, there is no evidence to indicate the development of widespread antiviral resistance among pandemic H1N1 viruses. Based on this risk assessment, there are no changes in WHO’s clinical treatment guidance. Antiviral drugs remain a key component of the public health response when used as recommended.

June 23, 2009

kenTuT

Filed under: aPa2 ajer! — planetkuching @ 11:45 pm

Seorang perempuan tua berjumpa seorang doktor
dan bertanya,


“Doktor, saya ada masalah dengan perut yang
selalu berangin, tapi ianya tidak pernah menganggu
saya…kentut saya tak pernah berbau, dan senyap.


Jadi saya selalu kentut.


Doktor meminta penjelasan lebih lanjut dari
perempuan tua itu…, dan perempuan tua itu berkata,
“Sebenarnya, saya sudah kentut sebanyak 20 kali ketika
berada dihadapan doktor. Mungkin doktor tak tau sebab
kentut saya tidak berbau dan senyap.”


Doktor itu menjawab, “Ok, sekarang ambil pil
ini dan datang jumpa saya minggu depan.”


Seminggu selepas itu, perempuan tua itu
kembali.


“Tuan Doktor,” panggilnya sambil marah-marah,
“Saya tak tau pil apa yang doktor beri pada saya, tapi
sekarang kentut saya…walaupun masih senyap…tapi
baunya sangat busuk.”


Doktor itu membalas, “Bagus!!! kita sudah
mengubati hidung  makcik yang tersumbat ,


sekarang,mari saya periksa telinga makcik.”

June 17, 2009

peNawAr kePenataN

Filed under: renUnGan bErsaMa — planetkuching @ 6:06 am

Penawar Kepenatan, amalkan…   <>
<>   <>
Bagi mengatasi kepenatan melaksanakan tugas-tugas seharian sama ada di
rumah mahupun di tempat kerja, bolehlah jadikan petua yang diajar
oleh Rasulullah s.a.w. kepada puteri kesayangannya Saidatina Fatimah
sebagai penawarnya.

Suatu hari Saidatina Fatimah mengadu kepada suaminya Saidina Ali bin
Abu Talib tentang kesakitan pada tangannya kerana keletihan menggiling
gandum untuk membuat roti. Saidina Ali berkata :

“Bapa kamu telah datang membawa balik tawanan perang. Berjumpalah dia
dan mintalah seorang khadam untuk membantu mu.”

Saidatina Fatimah pergi bertemu bapanya dan menyatakan hasrat untuk
mendapatkan seorang khadam bagi membantu tugas hariannya di rumah.
Bagaimanapun Rasulullah s.a.w. tidak mampu memenuhi permintaan anak
kesayangannya itu. Lalu Baginda s.a.w. pergi menemui puterinya serta
menantu itu. Baginda s.a.w. berkata:

“Apa kamu berdua mahu aku ajarkan perkara yang lebih baik daripada apa
yang kamu minta daripadaku? Apabila kamu berdua berbaring untuk tidur,
bertasbihlah (Subhanallah) 33 kali, bertahmid (Alhamdulillah) 33 kali
dan bertakbir (Allahuakbar) 33 kali. Ia adalah lebih baik untuk kamu
berdua daripada seorang khadam.”

Inilah penawar ringkas yang Nabi s.a.w. ajarkan kepada anak dan
menantunya bagi meringankan keletihan dan kesusahan hidup mereka berdua.

Saidina Ali terus mengulang-ulang kalimah-kalimah Rasulullah.s. a.w.
ini.

Katanya “Demi Allah aku tidak pernah meninggalkannya semenjak ia
diajarkan kepadaku.”

Sayugia dicadangkan kepada ibu-ibu, suami-suami atau sesiapa sahaja
yang merasai kepenatan setelah melakukan tugas-tugas harian supaya
mengamalkan membaca ‘Subhanallah’ (33 kali), ‘Alhamdulillah’ (33 kali)
dan ‘Allahuakbar’ (33 kali) pada setiap malam iaitu sebelum melelapkan
mata.

Lakukanlah dengan penuh ikhlas dan istiqamah (berterusan) , Insya-
Allah petunjuk Nabawi ini mampu menyelesaikan bebanan-bebanan hidup seharian
kita. Akan terserlah ceria di wajah pada keesokan hari dengan
senyuman.

“Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun”
(Sabda Rasulullah SAW)

“Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu
dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka
sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar.”

laLat

Filed under: aPa2 ajer! — planetkuching @ 6:00 am

Dalam satu pertandingan senjata tajam dunia, tiga orang peserta berjaya ke peringkat akhir. Jaguh pedang dari Sepanyol, samurai Jepun dan pendekar silat dari Malaysia. Di peringkat akhir, semua peserta di kehendaki menunjukkan kemampuan membunuh seekor lalat dengan menggunakan sebilah pedang. Kotak lalat dibuka, seekor lalat terbang dengan lincahnya, sang jaguh pedang dari Sepanyol menghunuskan senjata dan mengibasnya dengan pantas. Tubuh lalat itu terpotong dua. Penonton bersorak mengkaguminya. Giliran samurai Jepun menghunuskan senjatanya. Kepantasan samurai Jepun memang tiada tandingan, dengan secepat kilat tubuh lalat kedua terbahagi tiga. Penonton berdiri bertepuk tangan memuji sang samurai. Kini giliran pendekar silat dari Malaysia. Segera ia menghunus pedangnya, mengibas ke kiri dan kekanan. Lalat ketiga masih terbang di udara, tetapi ‘penerbangan’nya agak berbeza. Juri dan penonton yang semenjak tadi menahan nafas terpaku dan kehairannan melihatkan lalat tersebut masih utuh dan terbang. Melihat reaksi demikian, sang pendekar segera berkata, “Tuan-tuan jangan salah sangka, lalat tu baru saja saya sunatkan”. hohoho

June 16, 2009

NIZAR-MP BARU

Filed under: isU-isU sEmAsA — planetkuching @ 2:06 am

Nizar buat kecoh lagi

KUALA LUMPUR 15 Jun – Ahli Parlimen Bukit Gantang yang baru, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin diperintah keluar Dewan tidak sampai lima minit selepas mengangkat sumpah di Dewan Rakyat hari ini.

Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia bertindak demikian kerana bekas Menteri Besar Perak itu dilihat menjadi punca ahli- ahli Parlimen pembangkang lain bertindak menyalahi etika berpakaian Parlimen dengan memakai lilitan kepala, songkok dan lengan yang tertera perkataan ‘Bubar DUN.’

Mereka juga bertindak melaungkan ungkapan ‘hidup rakyat’ dan ‘bubar Dewan (Undangan Negeri Perak)’.

Turut diarahkan keluar dan tidak dibenarkan menghadiri sesi sidang Dewan Rakyat selama dua hari ialah enam wakil rakyat pembangkang lain kerana ingkar dengan arahan Yang Dipertua supaya membuka lilitan berwarna hitam berkenaan.

Kekecohan bermula sejurus selepas Mohammad Nizar mengangkat sumpah apabila beliau terus memakai lilitan berkenaan di kepalanya dan kemudian mengangkat tangan sambil melaungkan; ”Hidup, hidup. Hidup rakyat. Bubar Dewan.’

Turut dilihat memakai lilitan itu ialah dua ahli Parlimen pembangkang dari Perak iaitu Datuk Ngeh Kor Ham (DAP-Beruas) dan Nga Kor Ming (DAP-Taiping) sambil melaungkan ungkapan yang sama.

Pelawat di galeri awam yang dipercayai penyokong Mohammad Nizar juga dilihat memakai lilitan berkenaan di kepala dan lengan mereka sambil melaung perkataan ‘bubar, bubar’ manakala wakil rakyat Barisan Nasional (BN) pula melaung-laungkan perkataan ‘keluar, keluar’.

Pandikar Amin meminta tiga ahli Parlimen pembangkang itu menghentikan perbuatan mereka kerana Dewan Rakyat bukannya pasar.

Arahan ini kemudian dipatuhi oleh Mohammad Nizar, manakala Kor Ham dan Kor Ming pula tidak mengendahkannya.

”Tolong Yang Berhormat (YB), duduk YB dan buka apa yang di atas kepala kerana ini tidak termasuk dalam Peraturan Mesyuarat Dewan. Saya minta semua YB supaya jangan buat Parlimen Malaysia seperti DUN Perak dan tempat-tempat lain.

”Belum pernah berlaku dalam Parlimen Malaysia perkara sebegini dan saya beri amaran kepada semua supaya duduk dan patuh kepada Peraturan Mesyuarat. Sila buka apa yang di atas kepala, kerana ini bukan antara pakaian kita.

”Oleh kerana kedua-dua YB (Kor Ham dan Kor Ming) ingkar, tolong keluar. Bentara jalankan tugas, sila keluar,” kata Pandikar Amin.

Beliau kemudian turut mengarahkan Mohammad Nizar keluar.

”Oleh kerana angkara ini dimulakan oleh wakil rakyat baru, dia juga saya minta keluar sekarang.” katanya.

Selepas itu, Pandikar Amin turut mengarahkan beberapa wakil rakyat pembangkang lain keluar setelah mereka dilihat terus memakai lilitan berkenaan.

Mereka ialah Datuk Mahfuz Omar (Pas-Pokok Sena), N. Gobalakrishnan (PKR-Padang Serai), Dr. Dzulkefly Ahmad (Pas-Kuala Selangor) dan Dr. Mohd. Hatta Md. Ramli (Pas-Kuala Krai) yang semuanya bertindak meninggalkan Dewan tanpa membuang lilitan berkenaan.

”Ok siapa yang pakai itu, oleh kerana mahu keluar, sila keluar. Saya tidak akan mulakan persidangan sehingga arahan saya dituruti,” tegas Pandikar Amin.

Ketika itu kedengaran teriakan dari tempat duduk penyokong kerajaan ‘samseng, keluar’ manakala dari arah tempat duduk pembangkang turut kedengaran laungan ‘bodoh’ dan ‘bubar-bubar.’

Menurut Pandikar Amin, apa yang berlaku di Dewan Rakyat hari ini ialah seperti budak-budak berusia dua tahun yang bertengkar di jalan raya.

”Ahli-ahli YB, banyak perkara lain yang perlu dibincangkan demi kepentingan rakyat termasuk soalan-soalan yang dikemukakan pada sesi soal jawab. Ahli-ahli YB suka sangat bertengkar, ikut kepentingan kamu semua,” luahnya dengan nada kecewa.

Tambah Pandikar Amin, beliau tidak akan menyampaikan ucapan alu-aluan seperti kebiasaan selepas wakil rakyat baru mengangkat sumpah.

Beliau berkata, ucapan aluan bagi menyatakan harapannya supaya wakil rakyat terbabit memberi sumbangan sebaik mungkin ketika perbahasan dan mengikut segala peraturan Dewan tidak akan dibuat kerana kecewa dengan perbuatan Mohammad Nizar hari ini.

”Atas peraturan mana apabila seseorang ahli Parlimen pembangkang, lepas angkat sumpah akan berteriak. Mana, tidak ada.

”Kita masuk Dewan mesti tertib, pakaian mesti tertib. Kalau sudah pakai lilitan di kepala, ini bukan tertib lagi pada penglihatan saya. Sebab itu saya tidak akan buat ucapan alu-aluan,” tegasnya.

Suasana kecoh berkenaan berlangsung selama kira-kira 20 minit dan selepas itu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bangun untuk menjawab soalan pertama pada sesi soal jawab yang menyentuh mengenai gagasan 1Malaysia.

Mohammad Nizar menang pada Pilihan Raya Kecil Parlimen Bukit Gantang pada 7 April lalu selepas memperoleh majoriti 2,789 undi.

Beliau menewaskan calon Barisan Nasional (BN), Ismail Saffian yang memperoleh 19,071 undi dan calon Bebas, Kamarul Ramizu Idris yang hanya menerima 62 undi serta hilang wang pertaruhan.

p/s: erm x paham dgn ahli parlimen pembangkang…nape teruk sgt…xde displin ka? begini ker nak memimpin rakyat? kalau pun buat la cr saluran yg betul..jgn la nak memperkotak-katikan PARLIMEN….ingat semua org sokong ka u!!!…ermmm….ckp sennaangg la..buat la btl..barula tgk..

ni kalau kalah bgtau bn rasuah la fitnah tulah…..tp bila part u boleh pulak yer…xde papa…kalau org lain x boleh..hanyak pihak u jer betul kan….hanya tau menuding jari kesalahan org tapi sendiri tarak tau….buat malu PAS jer…

Kalau bn kalah xde bunyi pun..ni tandanya BN memang berjiwa rakyat….u apa tau….utk semua penduduk MALAYSIA..sokong la BN…dan Pakcik  Najib…our PM tetap di hati kami…usahalah dgn lbh lagi utk memajukan MALAYSIA YANG BERHORMAT…HIDUP PAKCIK NAJIB..

June 15, 2009

el ninO

Filed under: iNFo teRkiNi — planetkuching @ 7:52 am

Menghadapi fenomena El-Nino

 

Oleh ABDUL RAHMAN MAHMUD

 

Jabatan Meterologi melaporkan fenomena El-Nino bakal melanda negara dalam masa beberapa bulan lagi. Ia adalah fenomena pemanasan suhu permukaan laut yang berlaku setiap tahun di timur Lautan Pasifik berhampiran luar pantai Peru. Ia menyebabkan rantaian perubahan iklim berlaku di seluruh dunia. Antara kesannya ialah hujan lebat di sesetengah kawasan sementara di kawasan lain, berlaku kemarau panjang.

Oleh itu, kita seharusnya meningkatkan kepekaan untuk mengetahui perkembangan terkini mengenai fenomena El-Nino dan melakukan persediaan yang perlu.

Persoalanya sudahkah kita mengambil pengajaran daripada apa yang berlaku 10 tahun lalu (1997/1998) semasa fenomena ini melanda negara?

Jabatan Meterologi pada April lalu melaporkan, terdapat bacaan suhu melebihi suhu maksimum purata bagi bulan tersebut. Suhu tertinggi yang direkodkan bagi tempoh 1 hingga 28 April 2009 adalah 36.1 darjah Celsius di Stesen Meteorologi Petaling Jaya pada 17 dan 18 April. Ia dalam lingkungan suhu tertinggi yang pernah direkodkan.

Fenomena ini dicatatkan berlaku sebanyak 12 kali sejak 1951-1952 dan terakhir pada 1997-1998. Pada 1998, suhu tertinggi iaitu 40.1 darjah Celsius direkodkan di Stesen Meteorologi Chuping pada 9 April 1998.

Tahun 1998 merupakan tahun yang merekodkan suhu tertinggi terbanyak dengan 50 peratus daripada rekod suhu tertinggi dicatatkan. Krisis bekalan air di Lembah Kelang dan masalah jerebu menjadi isu besar.

Pada tahun itu juga, negara-negara Asia Tenggara iaitu Indonesia, Singapura, Brunei dan Thailand turut merasai impak yang sama. Cuaca panas juga meningkatkan kes penyakit sensitif iklim seperti taun, demam denggi dan malaria. Fenomena El-Nino dikatakan merupakan fenomena sejagat yang perlu ditangani bersama.

Ada saintis mengaitkan fenomena El-Nino dengan pemanasan global. Walau apa pun andaiannya, masyarakat harus disedarkan mengenai kesan fenomena ini kepada manusia dan alam sekitar.

Fenomena ini dikatakan mempunyai rantaian kesan yang agak membimbangkan kepada alam sekitar dan aktiviti manusia. Sekurang- kurangnya terdapat tiga kesan utama yang bakal dirasai daripada peningkatan suhu semasa fenomena ini.

Pertama, kesan terhadap kesihatan manusia apabila cuaca panas berterusan dijangka turut mengakibatkan penyakit seperti batuk, selsema, demam dan penyakit berkaitan cuaca panas.

Kedua, keadaan panas mendorong kepada proses sejatan daripada kawasan tadahan air. Ia akan menyebabkan krisis bekalan air.

Kawasan tadahan air seperti empangan, tasik dan kolam dibimbangi akan mengalami penyusutan disebabkan kadar sejatan yang tinggi. Sekiranya ini berlaku, langkah seperti catuan air di sesetengah kawasan mungkin terpaksa dibuat.

Selanjutnya ia akan memberi impak terhadap aktiviti manusia. Sesetengah operasi industri pula memerlukan air sebagai bahan dalam proses pengeluaran produk. Maka industri juga bakal menerima tempiasnya.

Ketiga, persekitaran yang kering boleh mendorong berlakunya kebakaran. Biasanya kebakaran berlaku disebabkan oleh tindakan manusia. Kawasan padang yang kering boleh terbakar dengan mudah andainya putung rokok yang masih berapi dibuang ke kawasan tersebut. Tapak pelupusan sampah yang membebaskan gas metana pula berpotensi menyebabkan kebakaran secara spontan.

Apa yang amat membimbangkan, peningkatan kes kebakaran yang berlaku akan menyebabkan masalah jerebu. Semasa El-Nino 1997/1998, kualiti udara terjejas teruk akibat jerebu. Ia berlaku disebabkan kebakaran hutan di Sumatera dan sekaligus menyebabkan pencemaran udara rentas negara. Ia akan menjejaskan sektor pelancongan negara.

Justeru itu, masyarakat mempunyai peranan dalam usaha membantu kerajaan menangani kesan yang bakal berlaku. Sikap “tidak ambil peduli” hanya akan mengundang padah.

Sebagai tanda prihatin, kita harus bersatu melakukan persediaan yang mencukupi. Pertama, kita harus bersedia untuk peka mendengar perkembangan semasa tentang keadaan cuaca yang berlaku. Berita melalui radio, televisyen, akhbar dan laman web seharusnya dijadikan rujukan penting.

Misalnya untuk mengetahui keadaan ramalan cuaca dan Indeks Pencemaran Udara, laman web Jabatan Matereologi Malaysia, http://www.met.gov.my dan laman web Jabatan Alam Sekitar, http://www.doe.gov.my boleh dijadikan rujukan. Kedua-dua laman web ini banyak memberikan maklumat tentang isu alam sekitar dan perkembangan semasa.

Laman web Jabatan Alam Sekitar membantu kita mengetahui tahap Indeks Pencemaran Udara (IPU). Maklumat yang ada dapat membantu rakyat merancang aktiviti seharian.

Kedua, semasa berlakunya cuaca panas, kita harus mengelak daripada melakukan sebarang aktiviti yang boleh menyebabkan kebakaran. Bahan- bahan yang mudah terbakar perlu disimpan dengan baik manakala aktiviti pembakaran terbuka seperti membakar sampah, sisa pertanian dan sisa pembinaan perlu dielakkan. Ini bagi menghindarkan berlakunya pencemaran udara yang boleh menyebabkan jerebu. Sekiranya berlaku kebakaran terbuka, ia perlu dilaporkan kepada pihak berkuasa.

Ketiga, sekiranya berlaku masalah jerebu, masyarakat perlu mengambil langkah sewajarnya seperti memakai topeng sewaktu keluar rumah dan merawat segera masalah kesihatan seperti batuk, kesukaran bernafas dan demam. Di samping itu, orang ramai juga perlu mengelak daripada melakukan aktiviti luar rumah yang boleh mendedahkan mereka terhadap kualiti udara yang tidak sihat.

Keempat, bagi mengurangkan kesan krisis air semasa fenomena El-Nino, amalan penjimatan air harus dimulakan dari sekarang. Penggunaan air untuk mandi, mencuci kenderaan dan membasuh pakaian perlu dihadkan agar tidak membazir. Dalam masa yang sama, orang ramai perlu mengadakan simpanan air mentah yang mencukupi untuk menghadapi sebarang kemungkinan.

Langkah persediaan menghadapi fenomena El- Nino ini kadangkala dianggap remeh. Semasa fenomena 1997/1998, ramai yang merungut kerana kekurangan bekalan air dan masalah jerebu. Ramai yang menyalahkan kerajaan, kononya tidak serius melakukan persediaan bagi menghadapi fenomena itu.

Rakyat seharusnya mengubah sikap. Ini kerana isu berkaitan alam sekitar adalah tanggunggjawab bersama. Kita harus bersedia menghadapinya dan membantu kerajaan dalam mengharunginya. Jangan sampai sudah terhantuk baru terngadah, kita harus bersiap sedia dari sekarang.

PENULIS merupakan aktivis alam sekitar

ElNinoMap1998

EL nInO PheNomenon

Filed under: iNFo teRkiNi — planetkuching @ 7:36 am

El Nino – and What is the Southern Oscillation Anyway?!

El Nino, an abnormal warming of surface ocean waters in the eastern tropical Pacific, is one part of what’s called the Southern Oscillation. The Southern Oscillation is the see-saw pattern of reversing surface air pressure between the eastern and western tropical Pacific; when the surface pressure is high in the eastern tropical Pacific it is low in the western tropical Pacific, and vice-versa. Because the ocean warming and pressure reversals are, for the most part, simultaneous, scientists call this phenomenon the El Nino/Southern Oscillation or ENSO for short. South American fisherman have given this phenomenon the name El Nino, which is Spanish for “The Christ Child,” because it comes about the time of the celebration of the birth of the Christ Child-Christmas.

To really understand the effects of an El Nino event, compare the normal conditions of the Pacific region and then see what happens during El Nino below.

 

normal
Normal Conditions (Non El Nino)

elnino 

El Nino Conditions

 

Unfortunately not all El Nino’s are the same nor does the atmosphere always react in the same way from one El Nino to another. This is why NASA’s Earth scientists continue to take part in international efforts to understand El Nino events. Hopefully one day scientists will be able to provide sufficient warning so that we can be better prepared to deal with the damages and changes that El Nino causes in the

Scientists do not really understand how El Nino forms. It is believed that El Nino may have contributed to the 1993 Mississippi and 1995 California floods, drought conditions in South America, Africa and Australia. It is also believed that El Nino contributed to the lack of serious storms such as hurricanes in the North Atlantic which spared states like Florida from serious storm related damage.

Perkara ajAib

Filed under: aPa2 ajer! — planetkuching @ 2:09 am

oleh: Dr. HM Tuah Iskandar al-Haj

Apakah anda bersetuju jika saya katakan terdapat banyak perkara ajaib tersembunyi di dalam minda?

1) Tenaga ajaib tersembunyi dalam minda

Percaya atau tidak apabila anda sentiasa memikirkan tentang kenyang, anda tidak akan lapar. Buktinya apabila anda menjalani ibadah puasa, anda tidak berfikir pun tentang makan sepanjang hari, tetapi anda tetap mampu melakukan aktiviti-aktiviti kehidupan sebagaimana biasa. Padahal pada hari-hari biasa, awal pagi lagi anda sudah terasa hendak makan.

Demikianlah apabila anda tidak lansung memikirkan tentang penat, anda akan cergas dan bertenaga sepanjang hari.

Sebaliknya apabila anda mula berkata ”Aku malaslah hari ini”, “Aku boringla hari ni”, anda akan benar-benar malas dan boring. Maka jika anda ingin cemerlang dan berjaya, bijak-bijaklah berhubung dengan imaginasi. Imaginasi boleh menjadikan anda apa sahaja. Daripada sini kita boleh simpulkan, ”Kita sendirilah yang meminta setiap apa yang berlaku pada diri kita.

 

2) Berkomunikasi dengan minda ke minda

Apabila anda mengingat seseorang, dan jika ingatan anda itu jujur, ikhlas dan bertanggungjawab, dan tiada sebarang gangguan, anda sebenarnya telah pun menghantar gelombang minda kepada orang itu. Anda mungkin mendapat tindak balas yang menakjubkan.

Jika ingatan anda terhadapnya adalah yang baik-baik, dalam masa yang sama insyaALLAH dia akan mengingat yang baik-baik juga tentang anda. Maka kerana itulah sesekali pada saat-saat tertentu anda terkenangkan seseorang yang telah lama anda tidak temui secara tiba-tiba. Barangkali pada saat itu orang berkenaan sedang memikirkan tentang anda dan gelombang mindanya telah mengembara dan akhirnya sampai kepada anda.

Gelombang yang lemah akan tersasar atau tidak sampai ke matlamat ataupun ghaib begitu sahaja ditelan gelombang-gelombang yang lebih kuat yang sentiasa bersimpang siur. Gelombang minda akan lebih hebat kesannya terhadap mereka yang mempunya jalinan emosi ataupun pertalian darah yang rapat misalnya suami isteri, ibu dan anak, adik beradik kembar dan rakan seiras.

3) Daya magnet dalam fikiran beremosi

Tahukah anda apabila anda membenci seseorang, anda sebenarnya telah pun menarik kebencian orang itu terhadap anda. Fikiran yang beremosi ada daya tarikan bagaikan magnet yang akan menarik sebarang pemikiran yang sealiran.

Sebagaimana gelombang minda tadi, kebencian akan terhasil dalam bentuk gelombang-gelombang negatif yang mengembara dan akhirnya sampai kepada orang yang anda benci itu. Oleh itu, seseorang yang menjadikan imaginasinya sebagai salah satu laluan untuk kejayaan tidak boleh berfikiran negatif. Dia kena berfikiran positif supaya pemikiran yang sama akan dipulangkan kepadanya.

4) Mengawal minda untuk lebih berjaya

 

Tiada siapapun yang boleh membuatkan anda marah jka anda sendiri tidak ingin marah. Soal emosi yang tersentuh adalah perasaan yang boleh dikawal jika anda mahu mengawalnya. Jika anda memang tidak mahu marah anda tidak akan marah.

Orang boleh menjadi terlalu sedih kerana dia memberi laluan kepada dirinya untuk berasa sedih. Kesedihan yang melampau-lampau pula bermula daripada emosi yang ditarik-tarik, diiya-iyakan, diransang-ransang dan disungguh-sungguhka n, ibarat api yang dicurahkan petrol ke atasnya. Api akan menyambar hebat padahal jika dibiarkan sahaja, lambat laun ia akan padam sendiri. Kejayaan pertama orang yang berjaya ialah dapat mengawal emosinya.

5) Dua pemikiran dalam masa yang sama

Anda mungkin pernah melihat seseorang yang beremosi pada satu masa tetapi pada masa yang sama bercakap seolah-olah tidak menghadapi sebarang masalah dan ingat, orang ini bukanlah seorang pelakon. Seorang ayah memarahi anaknya dengan kemarahan yang beriya-iya tetapi dalam masa yang sama dia menghadiahkan anda senyuman dan mula bercakap lembut dengan anda. Itu tanda permulaan bagi seorang yang dapat mengawal emosinya. Seorang yang ingin menggapai kejayaan melalui imaginasi perlu lebih pandai mengawal emosi.

6) Minda teransang melalui solat dan doa

Solat itu doa dan doa itu perlu dalam proses kehidupan seseorang manusia. Manusia perlu berdoa untuk menjalinkan hubungan yag erat antara dirinya dengan alam ghaib dan yang terpenting dengan PENCIPTA-nya. Realitinya orang yang sentiasa berdoa dan sentiasa menunaikan solat tepat pada waktunya atau lebih baik pada awal waktu akan dapat membentuk dan meningkatkan kekuatan minda melalui fikiran yang lebih terfokus.

Seorang yang berjaya adalah seorang yang tenang dan ketenangan mutlak ataupun kemuncak bagi ketenangan adalah solat. Hakikat ketenangan tidak ada dalam diri seseorang yang ingkar solat atau tidak pernah berdoa.

« Newer PostsOlder Posts »

Blog at WordPress.com.